Doctalk

טיפול טרום ניתוחי - מה אומר על כך המנתח?

דר' טל הדר, מנהלת היחיגה לכירורגיית שד במרכז הרפואי הדסה, התארחה בפרק חדש של Docktalk לשיחה עם מאיה רונן

06.12.2020, 10:55

בישראל חיות כ-24 אלף נשים שאובחנו עם סרטן השד ושהחלימו או שעדיין מתמודדות עם המחלה. בשנים האחרונות הטיפול בסרטן השד עבר אבולוציה, יותר ויותר חולות מקבלות טיפול סיסטמי המקדים את הטיפול הכירורגי המקומי. איך מתקבלת ההחלטה על סדר הטיפול ומרכיביו ומהם היתרונות בטיפול סיסטמי טרום ניתוחי מנקודות מבט כירורגית?

דר' טל הדר, מנהלת היחידה לכירורגיה של השד במרכז הרפואי הדסה, נפגשה עם מאיה רונן לשיחה על חשיבות הטיפול הטרום ניתוחי במטופלות סרטן שד מוקדם, מנקודת מבטו של הכירורג. בין השאר, ציינה דר' הדר כי הטיפול הטרום ניתוחי מדגיש עוד יותר את הצורך בשיתוף פעולה וסנכרון בין כל הדיסציפלינות המעורבות בטיפול בחולות אלו, ועל המשמעות של הטיפול הטרום ניתוחי בהפיכת גידול לא נתיח לנתיח.

דר' הדר ציינה שמתן טיפול טרום ניתוחי מאפשר ניתוח מצומצם ותוצאות אסתטיות משופרות וכן מאפשר להפוך גידול שמחייב מסטקטומי לגידול שמאפשר ניתוח משמר שד.

כמו כן, דר' הדר מדגישה כי בגידולים בהם מעורבות בלוטות לימפה ניתן לתת טיפול טרום ניתוחי ובכך ניתנת הזדמנות למחלה לסגת בבלוטות ולאפשר לעבור רק ביופסייה של בלוטת הזקיף במקום ניתוח מפושט בבית השחי עם תחלואה נלווית גבוהה, כמו דיסקציה אקסילרית. בנוסף, אפשר לראות "מול העיניים" האם הגידול מגיב לטיפול התרופתי שהמטופלת מקבלת.

לו"ז האזנה:

1:08 מה נחשב סרטן שד מוקדם ומהי מטרת הטיפול

1:55 אילו אסטרטגיות טיפול קיימות בסרטן שד מוקדם

2:34 מהו טיפול טרום ניתוחי

2:57 כיצד נקבע סדר מרכיבי הטיפול ומי שותף בקבלת ההחלטה

3:59 מטרות הטיפול הטרום ניתוחי מההיבט הכירורגי

5:42 כיצד מוערכת התגובה לטיפול הטרום ניתוחי

8:17 כיצד התגובה לטיפול הטרום ניתוחי משפיעה מנקודת מבט כירורגית

9:04 מהי משמעות הסימון של אזור הגידול והבלוטות הנגועות

11:39 תיאום ציפיות מול מטופלת לפני ואחרי הניתוח

15:30 כיצד תומכות ההנחיות הבינלאומיות באלגוריתם הטיפולי

האזנה נעימה!

הפרק בחסות חברת רוש

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  ד"ר טל הדר,  מאיה רונן,  סרטן שד מוקדם,  טיפול בסרטן השד,  doctalk,  פודקאסט,  פודקאסט סרטן השד,  סרטן שד