דעות

האם רופא רשאי להודיע למטופליו על מקום עבודתו החדש?

המקרה של רופא עצמאי שעבד בקופת חולים וביקש לעבור למקום עבודה אחר, אך סעיף אחד בעייתי בהסכם שחתם עם הקופה אילץ אותו להיפרד לאלתר ממטופליו ולהפסיק לטפל בהם

19.04.2021, 09:05
צילום אילוסטרציה

בלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית התקבלה פנייה של רופא מאחת קופות החולים, שבה חשף לפנינו כי חתם על חוזה התקשרות כרופא עצמאי במרפאה פרטית עם קופת החולים. בימים אלה הוא מתכנן לסיים את ההתקשרות עם קופת החולים ולעבור למקום אחר, אך נתקל בקושי נוכח סעיף בהסכם אשר קובע כי לאחר סיום ההסכם על ידי מי מהצדדים, עליו להימנע במשך 18 חודשים מכל התקשרות או טיפול במטופל מבוטח של הקופה שהיה בטיפולו, במישרין או בעקיפין, בתמורה או שלא בתמורה, ללא מגבלה גיאוגרפית בכל הארץ.

עמדת הלשכה לאתיקה כי הסעיף אינו עולה בקנה אחד עם הקבוע בכללי האתיקה הרפואית, הוא מהווה פגיעה ברופא וכן מהווה פגיעה הן בחובותיו האתיות כלפי המטופלים והן בזכויות של המטופלים.

בכללי האתיקה נקבע באופן ברור כי אנו מכירים בזכותו של המטופל לקבל טיפול רפואי רצוף וסדיר. זכות זו טומנת בחובה גם את הזכות לקבל טיפול רפואי מרופא אישי קבוע. מכאן נגזרת, על פי האתיקה הרפואית, זכותו של המטופל לדעת על שינוי במקום העבודה של הרופא המטפל שלו באופן שיאפשר לו קבלת החלטה מושכלת כיצד ועל ידי מי להמשיך לקבל טיפול רפואי.

יתרה מזאת, אנו רואים חובה על המעסיק להודיע, בתוך זמן קצר וסביר, למטופליו של הרופא המשנה את מקום עבודתו על שינוי זה. היה והמעסיק אינו מקיים חובה זו, על פי האתיקה הרפואית, רשאי הרופא לפנות למטופליו ולהודיע להם על השינוי במקום עבודתו.

כאמור, לעמדתנו, אין זה ראוי לפגוע באמצעות הסעיף החוזי בזכויות הרופא, חובותיו כלפי המטופל וזכויות המטופל, כפי שהן מעוגנות בכללי האתיקה הרפואית.

אנו מציעים לכל הרופאים חברי הר"י לפנות למחלקת יחסי עבודה באגף המשפטי בהר"י, בטרם חתימה על חוזה התקשרות.

לקריאה נוספת:

כללי האתיקה: הודעה למטופלים על שינוי מקום עבודה

נייר עמדה: רופא רשאי להודיע למטופליו על מקום עבודתו החדש

 ד"ר תמי קרני היא יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר תמי קרני,  חוזה עבודה,  אתיקה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
20.04.2021, 09:06

עובד אינו יכול לקחת את לקוחות המעביד הישן למעביד החדש, אפילו בלי סעיף בחוזה. רופא מחליף לא יכול לעשות את הטיפול? הר"י סתם מקשקשת.

אנונימי/ת
20.04.2021, 17:35

לא סתם רפואה מוגדרת מקצוע חופשי.
חולה שרוצה לקבל טיפול דוקא מרופא מסויים, שיקולים מסחריים של גוף זה או אחר לא יכולים למנוע זאת ממנו.

אנונימי/ת
20.04.2021, 11:44

זה נכון
אבל זה לא קשור לאתיקה
פשוט, הלשכה לאתיקה מוכיחה שוב שהיא אינה גוף עצמאי העוסק באתיקה, כפי שהוא מתיימר להופיע בציבור , אלא זרוע של הגוף הפרופסיונלי - הר"י .
לכן יש צורך בגוף העוסק באתיקה רפואית שהינו עצמאי , מורכב מאנשים ראויים מכל חלקי האוכלוסיה, והעיקר שאינו חלק מהר"י.