COVID-19 בישראל

מסתמן: הניסוי בחיסון הישראלי לקורונה ימשיך בארגנטינה

במכון הביולוגי בנס ציונה שוקלים להמשיך את הניסוי שנעצר עם תחילת מבצע החיסונים בישראל | המטרה: חיסון שיינתן במנה אחת במינון גבוה

בקבוקוני החיסון לקורונה של המכון הביולוגי בנס ציונה. צילום: המכון ומשרד הביטחון

חוקרי המכון הביולוגי בנס ציונה, העוסקים בפיתוח ובניסוי תרכיב החיסון הישראלי לקורונה, שוקלים להתחיל מחדש את הניסוי בתרכיב שיינתן במנה אחת. ייתכן שהניסוי יבוצע בארגנטינה. כך דיווח הבוקר (ד') עידו אפרתי ב"הארץ".

בדיווח נמסר כי במהלך הניסוי שנעשה עד כה בתרכיב שניתן בשתי מנות התברר כי ניתן יהיה להסתפק במנה אחת בלבד אולם במינון גבוה. שיעור ההתחסנות הגבוה בישראל פוגע ביכולת לערוך בה ניסוי ולכן בשבועיים הקרובים צפויה לצאת לארגנטינה משלחת בראשות פרופ' יורם וייס ופרופ' יוסי קרקו מבית החולים הדסה, אחד מבתי החולים שמשתתפים בניסוי הקליני, כדי להכין את השטח לתחילת הניסוי הישראלי שם.

לפי הדיווח עד כה בוצע ניסוי קליני בתרכיב, שהחל בנובמבר 2020, על כ-80 נסיינים בשלושה בתי חולים בישראל. בשלב השני נועדו להשתתף 960 נסיינים בשמונה בתי חולים והשלב השלישי אמור היה לכלול 30 אלף נסיינים. אולם, משהחל מבצע חיסוני "פייזר" באמצע דצמבר, הניסוי נעצר.

תרכיב החיסון הישראלי מבוסס על וירוס-נשא (VSV - Vesicular Stomatitis Virus, שמקורו בבהמות. נגיף זה מדביק בני אדם לעתים נדירות וגורם למחלה קלה וחולפת המתבטאת בחום ובכאבים במפרקים במקרה הגרוע. חוקרי המכון "שתלו" על גבי נגיף ה-VSV חלקים מחלבון המעטפת של נגיף הקורונה (חלבון הספייק) במטרה לעורר את המערכת החיסונית של הגוף לייצר נוגדנים ייעודים לו. שימוש בנגיף ה-VSV נעשה בפיתוח תרכיב החיסון לאבולה. עד כה הושקעו בפיתוח זה כ-174 מיליון שקל.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  המכון הביולוגי בנס ציונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות